Meillä on tänä keväänä Sokevalla juhlan paikka. Olemmehan parinkymmenen hengen voimin nostaneet Sokevan tappiollisesta kierteestä plussatulokselle. Ja olemme onnistuneet tekemään sen aikana, jolloin Suomen talous yskii melkoisesti.


Minulle kahden vuoden muutosmatka toimitusjohtajana on ollut mahtava, mutta välillä kyllä varsin hengästyttäväkin. Ikuisena optimistina haluan aina uskoa, että hyvä tästä lopulta tulee. Nyt olemme astuneet ikään kuin positiiviselle välietapille, josta ponnistamme hyvillä mielin eteenpäin. Minusta on hienoa, että yhteiskunnallinen yritys tekee menestyksekästä liiketoimintaa. 


Päämäärämme on selvä: jokainen suomalainen tuntee Sokevan ja tuotteitamme. Tehtaassamme Keravalla teemme luutia ja maalaussiveltimiä sekä olemme pintakäsittelyaineiden laatuykkönen BioComb-tuotteillamme. Tunnettuudessamme on toki vielä paljon tehtävää, koska esimerkiksi nuorille Näkövammaisten liiton omistama Sokeva on melko tuntematon yritys.


Moni kysyy minulta, miten olemme onnistuneet kääntämään Sokevan suunnan. Olen summannut muutosmatkan parhaimmat onnistumiset viiden kohdan etapiksi muistikirjaani.


1. Jokainen sokevalainen on tärkeä, koska jokainen meistä on vastuussa onnistumisestamme. Olemme tehneet paljon työtä avoimuuden kulttuurin eteen. Nykyään pidämme säännöllisesti koko henkilökunnan kesken kokouksia, joissa kerron talousluvut ja missä menemme. Avoimuus on alkanut kantaa hedelmää, ja ihmiset ottavat nyt aivan uudella tavalla vastuuta ja haluavat kehittää liiketoimintaamme.


2. Muutos vaatii kunnon brändityön, ja brändi on yrityksen perusta. Olen aina ollut hyvin brändiuskovainen ihminen. Miten yritystä ylipäätään voi kehittää ilman brändiä? Laitoimme kunnolla aikaa työpajoihin, joissa mietimme, mikä haluamme olla, mitkä ovat arvomme, lupauksemme ja äänemme. Brändin luoman vision, tavoitteiden ja tiekartan pohjalta olemme työstäneet liiketoiminta- ja markkinointistrategiaamme sekä laittaneet prosessejamme uuteen järjestykseen. Ja mikä parasta: koko henkilöstömme tuotannosta lähtien tietää, miksi olemme olemassa ja mitä arvomme tarkoittavat käytännössä.


3. Yhteistyössä on voimaa ja haluamme kumppanoitua. Brändissämme määrittelemme Sokevan vahvaksi yhteistyön tekijäksi. Tämä uudistava ajattelu on vienyt meitä eteenpäin. Kun osallistuin Sokeva-urani alussa Pintaurakoitsijat ry:n vuosikokoukseen, olin aivan lumoutunut. Paikalla oli kolmannen polven pintakäsittelijöitä. Näiden ihmisten ylpeys omasta työstään, näkemyksellisyys ja osaaminen ovat aivan omaa luokkaansa! Uskomme kohtaamisten, keskustelujen ja yhdessä ideoinnin voimaan niin vähittäiskaupan, oppilaitosten kuin muidenkin yhteistyökumppaneidemme kanssa. Ihmiset saavat aikaan yhdessä!


4. Luovuus on liiketoimintaa, ja ideat ovat sallittuja! Me sokevalaiset emme ole enää piilossa, vaan sen sijaan haluamme todella olla esillä. Tämä tarkoittaa aivan uudenlaista otetta markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta myös laajempaa avautumista kohti muuta maailmaa. Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut paljon. Olemme ostaneet ruotsalaisen pintakäsittelytuotteiden yrityksen BioCombin, tehneet huippumyynnin hempeillä maalaussiveltimillä Roosa nauha -kampanjassa ja aloittaneet laajan yhteistyön Muumimaailman ja Moomin Characters Oy:n kanssa. Suomalaisten sydämiin rakennamme tietä myös Ihanat siirtolapuutarhat -ohjelmayhteistyöllä. Periaatteemme onkin: kerro töissä ideasi, mietitään yhdessä mitä siitä syntyy. Ja paljon on syntynyt!


Heli Vähäsilta
Sokevan toimitusjohtaja