Tiedote. Julkaistu: 25.08.2020, 09:35
Sokeva Oy

Myös näkövammaisten tekemät Katuluudat viedään käsistä rautakaupoissa

Kotimaisille siveltimille on riittänyt tänä kesänä kysyntää. Remonttibuumi näkyy maalaustarvikkeita valmistavan Sokevan ennätysmäisessä myynnissä. Äkillisestä remontti-innostuksesta hyötyvät myös Suomen näkövammaiset, sillä Sokeva Oy:n omistaa kokonaan Näkövammaisten liitto ry. Osa voitoista käytetään näkövammaisten elämänlaadun parantamiseen. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Sokevalle Yhteiskunnallinen yritys -merkin vuonna 2012. Tuotanto on haluttu pitää pääosin Suomessa, omien työntekijöiden ja alihankkijoiden käsissä. Siksi maalarinlastojen tuotanto palautettiin Virosta takaisin Suomeen vuonna 2015.

Yksi kotien kunnostusvimmasta nostetta saanut valmistaja on Sokeva Oy, jonka myynti kasvoi huhti–kesäkuussa ennätyslukemiin. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna nousua on reilusti yli kymmenen prosenttia. Erityisesti kysyntää on ollut ulko- ja sisämaalaukseen käytettävillä siveltimillä.

– Kysynnästä päätellen moni on kyllästynyt katselemaan kulahtaneita seiniä tai sammalta katolla. Myynti vetää paremmin kuin aikoihin. Keväästä lähtien rautakaupoissa on riittänyt vipinää. Tasaisesti vetävät sekä maalausvälineet että kiinteistönhuoltoaineet, kommentoi Sokevan toimitusjohtaja Markku Kärppä.

Sokevan TOP5 -myydyimpien tuotteiden kärkeen nousivat huhti-kesäkuussa BioComb Puhdas Katto -tuotteet, jotka ovat sijalla yksi ja kolme. Aineella torjutaan katolle kertyviä sammal- ja leväkasvustoja, jotka haurastuttavat katon pintaa. Kakkossijalla on suosittu kodin sivellinsarja, joka on tarkoitettu sisämaalaukseen. Talon ulkomaalaukseen on myös ryhdytty monessa kodissa, sillä viitossijalle on kivunnut Tomeran ulkosivellinsarja.

– Jo pitkään paikkansa suosituimpien tuotteiden kärkiviisikossa on pitänyt perinteinen Katuluuta, joka löytyy monesta suomalaiskodista. 1960-luvulta asti valmistettua Katuluutaa myydään rautakaupoissa vuosittain noin 15 000 – 17 000 kappaletta. Yhteensä Katuluutia on myyty yli 870 000 kappaletta. Näkövammaisten käsityönä valmistama Katuluuta on tullut tunnetuksi perinteisenä talkkarin luutana, joka nähdään Pekka ja Pätkä -elokuvissa talonmies Pikkaraisella, Kärppä kertoo.

Suomalaisuuden arvostus näkyy ostokäyttäytymisessä
Suomalaisen Työn Liiton tuoreen ostokäyttäytymisselvityksen* mukaan suomalaisuuden arvostus on nyt korkealla. Noin 30 prosenttia vastaajista sanoi koronaepidemian muuttaneen heidän suhtautumistaan tuotteiden ja palveluiden alkuperään. Hieman yli puolet suomalaisista pyrkii ostamaan aina tai useimmiten suomalaisia elintarvikkeita ja kodin muita hankintoja. Kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää yrityksen alihankintaketjun kotimaisuutta merkityksellisenä. Ostopäätöksiin vaikuttaa entistä vahvemmin halu tukea paikallista yrittäjyyttä ja työllistämistä Suomessa.

Kotimainen valmistus on tahtokysymys
– Olemme halunneet uida vastavirtaan ja valmistaa mahdollisimman paljon itse tai tilata kotimaisilta osaajilta. Valmistus kotimaassa on meille ensisijaisesti tahtokysymys. Laadusta emme suostu tinkimään. Sivellin ei ole kertakäyttötuote, vaan sen kuuluu kestää käyttöä ja puhdistusta, Sokevan Kärppä korostaa.

Omaa tuotantoa Sokevalla on Vantaan pensselitehtaalla, jossa valmistetaan siveltimiä ja kootaan Katuluutia. Sokeva on ainoa kotimainen siveltimien valmistaja. Sen yli 60 tuotteelle on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Sokevan tuotanto työllistää sekä suoraan että alihankkijoiden kautta kymmeniä ihmisiä. Pitkäaikainen yhteistyökumppani on Kuomiokoski Oy Ristiinassa, Mikkelin lähellä. Kuomiokosken tehtaalla valmistetaan Sokevan siveltimien puuvarret. Niihin käytetään kotimaista koivua, joka kaadetaan Etelä-Savon metsistä.

Vuonna 2015 Sokeva siirsi maalarinlastojen tuotannon Virosta takaisin Suomeen. Siirto tehtiin ensisijaisesti siksi, koska tahdottiin tukea kotimaista valmistusta. Päätökseen vaikuttivat myös raaka-aineiden saatavuus ja laatutekijät. Tämä tiivisti yli 50 vuotta jatkunutta yhteistyötä Kuomiokosken kanssa.

– On aivan selvä, että mikäli oikeaa taitoa ja tahtoa löytyy, on lähes minkä tahansa tuotteen valmistaminen kotimaassa mahdollista. On lyhytnäköinen päätös ajaa työntekijät kortistoon ja neuvotella valmistus muualle. Erityisesti jos markkinat sijaitsevat pääosin kotimaassa ja lähialueella Skandinavian ja Baltian maissa, kuten meillä, Kärppä jatkaa.

Sokevan valikoima koostetaan sillä ajatuksella, että tuotanto halutaan pitää lähellä kotimarkkinoita. Oman tuotannon lisäksi yritys toimii maahantuojana useille yhteistyökumppaneille, esimerkiksi ruotsalaisille BioComb-kiinteistönhuoltoaineille. Suurin osa Sokevan maahantuomista tuotteista tehdään Euroopassa, esimerkiksi Saksassa, Italiassa ja Ruotsissa.

Sokeva on Näkövammaisten liitto ry:n omistama yritys, joka lahjoittaa vuosittain osan voitoistaan näkövammaisten elämänlaadun parantamiseen. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Sokevalle Yhteiskunnallinen Yritys -merkin vuonna 2012.

* Lähde: Suomalaisen Työn Liiton ostokäyttäytymisselvitys 4.–7.8.2020

Lisätietoja:
Sokeva Oy, www.sokeva.fi
toimitusjohtaja Markku Kärppä
puh. 050 300 8752, markku.karppa@sokeva.fi

Sokeva Oy:n laaja pintavalikoima kattaa maalaustarvikkeet ja erilaisten pintojen puhdistus- ja käsittelyaineet. Vuonna 1997 yhtiöitetyn Sokeva Oy:n osakekannan omistaa Näkövammaisten liitto ry.